Så här skaffar du e-legitimation

För att ansöka och för att logga in till Min sida behöver du en e-legitimation. Om du inte har möjlighet att skaffa en e-legitimation kan du beställa ett personligt lösenord från oss.

Så skaffar du e-legitimation

Du som är internetkund hos en bank laddar ner e-legitimationen genom att logga in dig på bankens webbplats och följa de instruktioner som du får där. För dig som inte är internetkund finns möjlighet att skaffa e-legitimation hos exempelvis Telia.

För att kunna skaffa en e-legitimation måste du ha ett svenskt personnummer. En del utfärdare kan även ställa andra krav, som att du måste ha fyllt 18 år. De som har rätt att utfärda e-legitimationer är banker och Telia.

Vad är e-legitimation?

En e-legitimation är en elektronisk motsvarighet till en fysisk identitetshandling, som till exempel ditt ID-kort eller körkort. Du använder e-legitimationen för att legitimera dig på olika myndigheter och företags webbplatser.

Beroende på vem som ger ut e-legitimationen kan den ha olika namn. En variant som flera banker står bakom kallas BankID.

Tänk på att en e-legitimation är personlig, precis som din vanliga ID-handling, och får inte användas av någon annan än dig.

Vad kan du göra med din e-legitimation?

På minsida.rekryteringsmyndigheten.se använder du e-legitimationen för att identifiera dig när du ansöker till en utbildning eller söker en anställning hos någon av våra uppdragsgivare. Du använder också e-legitimationen för att logga in till Min sida. På Min sida följer du din ansökan och får också tillgång till de tjänster som du behöver för att ta din ansökan vidare, till exempel tjänster för att boka tid för prövning eller boka resa.